träningsplanering för hästarna

såhär i början av året kan det ju vara bra att kolla över hur träningsplanen för djuren ser ut. Jag sitter och tänker mycket på det nu när jag inte kan träna dom. Förhoppningsvis kommer jag igång snart igen.

Ylsepylse

kortsiktiga mål

  • att kunna bli ledd med och utan grimskaft
  • att kunna flytta undan för tryck åt alla håll och kroppsdelar
  • att kunna bli tagen på överallt
  • lyfta benen
långsiktiga mål

  • påbörja träningen med långa tyglar
  • ha sadel på sig
  • ha bett i munnen
  • kunna bli hanterad i boxen och när hon äter (vara avslappnad)
  • börja hänga på henne
  • lastträning
  • ev inkörning om det hinns med. Långa tyglar går före.

Tompelomp

kortsiktiga mål

  • befästa skolorna i skritt och trav
  • komma vidare med den spanska skritten. dvs lyfta benen på kommando
  • stärka konditionen och muskulaturen

långsiktiga mål

  • piaff
  • samlad galopp
  • spansk skritt
  • skolorna i galopp

  Krutet kommer att ligga på Ylsepylse pga att hon är i sin grundutbildning men jag hoppas att Tompelomp kommer vara fräsch nog att hållas igång ganska mycket. Arbetet med den samlade galoppen är löjligt roligt och skulle vi på höstkanten få till några fina piaffsteg vore det underbart. Vi har ju redan fått känna på att det går, det handlar mer om att jag måste finna rätt och Tompelomp måste förstå vad jag vill. Vi kommer leka vidare med den spanska skritten och se vad som händer.

Ylsepylse behöver mycket tid kring hantering nu under våren. Förhoppningsvis kommer vi kunna börja med långa tyglar under försommaren. Eftersom jag haft en bruten tumme så har vår träning legat nere i 7 veckor nu och det är värdefull tid som gått förlorad. Dock känner jag mig inte stressad. Det finns all tid i världen. Hon fyller två år i maj och frieserhästar växer långsamt, som alla hästar egentligen. Hon är dock otroligt lättlärd så allt kommer troligen gå som en dans om jag sköter mina kort rätt. Hon har ju bitvis lite attitydsproblem, men å andra sidan är hon en unghäst och som unghäst kan hon bara få beröm.

Det kommer bli många turer i skogen oxå, även med Pylsningen då hon behöver lära sig hantera olika underlag.
Det genomgående temat för träningen är dock ha att oförskämt roligt och lära oss massa nytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0