lite hästträning

Tompelomp

NU har jag äntligen kommit igång igen. Tompelomp verkade inte tycka att där fjosket med igångsättning behövdes. När han värmt upp efter några kilomter går det nästan inte att få stopp på honom. Jag är ju en duktig ryttare så jag förösker verkligen hålla nere tempot lite. Jag är ju livrädd för att han ska dra på sig nån skada igen. hehe. Ja, han känns väldigt fräsch iallafall. Jag har börjat jobba lite mer seriöst med piaffträningen. Vill ju så gärna. Just nu tränar jag genom lite olika kanaler. Dels jobbar jag på att korta traven utan att tappa tempot. Sen tränar jag även att rygga och trava - rygga - trava. Och dessutom så jobbar jag lite grand med halva steg, dvs korts skritten och sedan försöka få fram traven där. Det känns ganska bra ändå. Han har det ju i sig, det känns mer som att han behöver förstå att han kan det, som allt med Tompelomp. Jag har börjat greja lite med skolorna igen oxå.  Så småningom ska jg börja med den samlade galoppen igen.  Han travar väldigt fint nu, sänkre huvudet och halsen och får en fin action i rygg och ben. Han känns inte som 21 år iaf. Den spanska skritten börjar komma sig framåt oxå. Jag akn nog börja från rygen nu.

Ylsepylse

Ylsepylse börjar arta sig nu. Med hjälp av Moa är hon uppstartad med långa tyglar, vilket gick fantastiskt bra! Hon har haft sadel på sig för första gången, inga som helst problem. Hon blinkade inte ens. Jag ahr jobbat en hel del med att flytta rumpan och bogarna på henne. Det funkar alldeles fantastiskt bra nu. Som en fortsättning på det så har jag börjat lära henne att bli longerad. Första försöket blev riktigt lyckat. Hon flyttade ut på voltspåret och höll sig där.  Hon är även mer hanterbar i boxen nu, iallafall av mig.  I hagen är hon inte heller hotfull utan väldigt kelig och go. Jag borde ha lyft mer på hennes ben men det får bli kommande veckors projekt. Jag lyfte dom förra veckan och det gick bra om än lite skakigt. Hon är inte van att ingen står framför henne när det ska göras. Men det lär hon sig snart tror jag.  Jag ahr varit ute och gått med henne några gånger oxå, det funkar superbra. HOn får sina unghästutbrott ibland men sköter sig överlag väldigt bra. Hon visar redan nu anlag för passagen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0