problemlösning - bett

Flera av er läsare efterlyser ibland lite mer träningsinlägg, hur vi tränar och så. Här kommer ett träningsinlägg kring en problemlösning med min unghäst.

 

Bakgrund/ ringa in problemet

Jag har inte pressat med betträning på Ylse. Jag har tränat henne bettlöst på lädergrimma och det har funkat bra både i ridning och markträning. Jag har även använt sidepull. Hon har även haft problem med sin tandfällning och har fortfarande vilket gjort att hon blivit väldigt känslig kring huvudet och munnen och tycker inte om när man tar henne där. När vi började träna med bett i höstas när hon var 3 år började jag med ett rakt eggbett i metall, det som jag anser vara ett bra betträningsbett. Det slutade riktigt illa med att bettet fastnade vid framtänderna och hon blev rädd och kastade sig bakåt med bettet kvar i munnen och jag försökte få bort det. Rädslan har även visat sig vid veterinärbesök när de skulle kolla tänderna, munstegen är hon rädd för mycket pga av att den slår mot tänderna. Kortfattat blev bettet och munnen förknippat med ett eller flera trauma, väldigt vanligt just kring munnen för övrigt.

 

Träningen

Med den bakgrunden funderade jag länge kring hur jag skulle träna. När jag kom in med bettet så vände hon rumpan till och visade tydligt vad hon tyckte. Det stod klart att det skulle krävas mycket och långsam träning för att få henne positiv och trygg. Jag har använt mig av klickerträning i träningen och problemlösningen. Hästen har varit lös hela tiden.  Tidmässigt har vi jobbat i tid kring fem-minuters-pass. Träningen har hållit på i perioder sedan i januari. Den största tiden har lagts ner på de första delmålen, att få henne intresserad av arbetet med bettet igen.

 

Del 1

Jag började med endast egg-bettet, att hålla det i handen och berömma henne när hon visade sig intresserad av det. Dock satt traumat hårt i henne och det tog ett bra tag innan belöningen var värd det obekväma som bettet enligt henne innebar. När hon kunde tänka sig att stå vid mig hållandes bettet i handen började jag lägga en äppelbit i betthanden och låta henne ta den. Tanken var att få igång hennes läppar och få henne att greja med bettet. Även där dröjde det innan äppelbiten var värd besväret. Jag var noga med att endast använda äpple vid betträningen för att det goda äpplet skulle bli förknippat med bettet och förhoppningsvis väga över det obekväma. Det stod dock klart att metallbettet klirrade mot tänderna och gjorde henne riktigt orolig.

 

Del 2

Jag bestämde mig för att byta bett till ett syntetbett som inte klirrar. Valet föll på ett apple mouth tredelat med parerstänger. Anledningen till det var att jag gärna vill ha parerstänger på mina tränsbett så de håller sig på plats, speciellt på en unghäst. Jag började om med att sätta mulen på bettet, när det funkade fick hon försöka ta en äpplebit under bettet i handen. Det gick snabbare nu och hon visade snart att hon tyckte bättre om det här bettet. När ta äppelbit funkade så började jag föra in bettet under läppen på henne och sedan lägga det mot framtänderna.

Efter det så satte jag bettet på tränset och gjorde om delmålen med tränset hängandes över handen. Hon visade tydligt att tränset var en del av traumat. När det funkade med henne avslappnad hängde jag tränset över huvudet på henne med bettet hängandes på ena sidan.  Den träningen pågick tills hon accepterade att jag gjorde det med lågt huvud. Nu upprepade jag de första delmålen igen. Mulen mot bettet, bettet under läppen, bettet mot framtänderna. Det övergripande målet genom alla delmålen var att hon skulle hålla huvudet lågt och följa bettet nedåt. Nu när det funkade så började jag föra in mitt ena finger i munnen på henne och sedan berömma för att sedan göra det medan bettet låg mot framtänderna. De första gångerna bettet kom in i munnen blev hon orolig men träningen visade sig ha ändrat hennes attityd för belöningen vägde högre än rädslan och hon lugnade sig snart. Det kändes även viktigt att träna på att få ut det utan att hon blev rädd vilket blev naturligt när man förde det in och ut ur munnen. Nästa steg blev att föra in bettet i munnen och fästa det i tränset och sedan gå ut på tur så hon fick tid att greja med det.

 

Summering

Träningen är långt ifrån klar men här kommer en sammanfattning av de mål och delmål som jag haft i arbetet så långt. Min träningsplan helt enkelt. Jag har inför varje pass haft tydliga delmål att jobba mot.

 

Mål

·         Tränsa hästen

Övergripande mål

·         Lugn och trygg häst

·         Behålla huvudet lågt vid betträningen

Delmål

1.      Stå bredvid matte när hon håller i bettet

2.      Sätta nosen på bettet

3.      Ta äppelbit under bettet

4.      Bettet under läpparna

5.      Bettet mot framtänderna

6.      Sätta bettet på ett träns

7.      Upprepa delmål 1 – 5

8.      Sätta tränset på huvudet med bettet fäst i ena sidan.

9.      Upprepa delmål 1 – 5

10.   Föra in fingret i munnen

11.  Fingret i munnen medan bettet ligger mot framtänderna

12.  Bitvis föra in bettet i nedre delen av munnen och sedan ut igen

13.  Bettet högre och högre upp i munnen till bettläge och sedan ut igen.

14.  Föra in bettet och fästa det i tränset på båda sidor

15.  Gå på tur

Framtida delmål

·         Att kunna tränsa med bettet fäst i båda sidor av tränset


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0