förväntningar eller konsten att inte gå för fort fram

Jag anser mig vara en duktig hästtränare som är lyhörd för de signaler som hästen sänder ut. Dock insåg jag häromdagen att jag vill alltförmycket med min kära fraggelhäst. Hon är snabblärd och vill lika mycket som jag vilket ibland ställer till det. Jag kom på mig själv med att rida henne lite för mycket som en skolad häst och mindre som den unghäst hon är. Vilket också orsakade några farthinder såsom bockningar och motryck som gav mig huvudbry. När jag satte mig ned och rannsakade vad som hänt var det solklart, jag hade gått för fort fram. Jag gjorde upp en ny plan direkt och passen efter gick alldeles strålande med nöjd matte och häst som reslutat!

 

frågan är, hur många hade inte valt att lägga skulden på hästen och valt att pressa fram resultatet istället. I frågan om fraggelhästen hade det säkert varit fullt möjligt. Hon ville inte gå fram för skänkeln och jag hade kunnat pressa fram henne med skänkel, spö och annat men med de nackdelarna att hon hade blivit stressad och fortfarande inte förstått skänkelns betydelse. NU valde jag att lära skänkelns betydelse med positiv förstärkning med små och fina hjälper och små och fina reaktioner som resultat. Hästen var lugn och arbetsvillig hela tiden. Man kan aldrig utgå ifrån att hästen vet saker vi inte lärt dom. Skänkelns betydelse framåt är en av de viktigaste delarna vi lägger i pusslet tror jag. En biprodukt jag fick av det här jobbet var även att hon började höja ryggen.

 

så rannasaka dig själv: hur hade du gjort om hästen inte gick fram för skänkeln?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0