Lite trick o träning

jag har ju inte grejat så mycket med trick även om jag använder opernat inlärning och klickerträning. Det har varit så mycket vardagsträning och annan träning som behövde göras och trick ligger verkligen inte högst upp på listan. Jag vet ju hur det ska gå till men tiden har inte funnits, annat är viktigare. Skomakarens barn går barfota heter det ju.  Dock har det varit så varmt och flugvänligt att det de senaste veckorna inte gått att rida och träna på det jag vill. alltså har det istället blivit 10 minuters trick sent på kvällen.

 

Ylse och jag har tränat på att lära oss tricket SNURRA RUNT. Det sitter mer eller mindre men är inte befäst än. Varför just det tricket var mest en lathetsval, det kräver inte mycket och går snabbt och jag behöver inte krångla med benen på henne. Jag orkade helt enkelt inte börja greja med de mer invecklade tricken just nu. Dock ska vi naturligtvis göra dom oxå... nångång... Härnäst blir det nog BUGA och LIGGA NER. Ylse är snabblärd och väl insatt  arbetssättet eftersom hon inte vet något annat. Hon blev ju inklickad samma vecka som jag fick henne när hon var knappt ett år gammal.

 

Tompelomp och jag tränar vidare på vår SPANSK SKRITT. Han börjar numer kunna röra sig framåt. Det har tagit en väldig tid det här med skritten, men i ärlighetens namn har jag väl inte varit helt hängiven uppgiften heller. Dock ser jag resultat nu när jag faktiskt gör en tydlig plan och följer den. Det som vi så noga poängterar till våra elever! :) För Tompas del står APPORT på listan härnäst, vi har redan befäst en stor del av det men som det blir ibland så har vi aldrig gjort klart beteendekedjorna. Tompelomp är inte lika lätt som Ylse i träningen. Han har arbetats med operant de senaste sex åren men hans tankegångar skiljer sig helt ifrån Ylses. Han vågar fortfarande inte alltid testa nya saker. Dock älskar han jobbet och växer verkligen i det.

 

I övrigt har jag bestämt mig för att shapa den grundläggande formen på Ylse. Inspänningstyglar funkade inget bra, hennes hals är för kort uppåt och hon spänner bara uppåt istället för neråt. Ridningen ute i skogen går bra, hon tycker det är väldigt roligt och kommer gaopperandes till grinden när sadeln kommer fram.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0