Den svarta giraffen och den lila grimman

Det här med att äga svarta giraffer är inte alltid så lätt. Till problemen hör att de inte syns när det blivit mörkt, de är alldeles för intelligenta för sitt eget bästa och så var det där med halsen. Den tokmuskulösa periskophalsen som till synes fortsätter rakt upp till månen och längst upp kan man ana ett par håriga öron som snurrar likt ett par känselspröt. Och då kan ju tilläggas att min giraff är rätt så liten och absolut inte är färdigväxt än. Jag får stå på tå för att nå att få på den toklila grimman över känselspröten. Det går ju an ett tag men sen kommer man att tänka på när giraffen växt färdigt och man faktiskt kan se hur känselspröten nuddar månen. Sagt och tänkt så började jag träna giraffen på att sänka huvudet.

 Min giraff är sedan jag köpte henne ”inklickad” vilket i korthet innebär att jag i min träning av henne använder en inlärd förstärkare och belöning i form av kraftfoder. Mycket effektivt. Dock bestämde jag mig i det här fallet att jobba med uppgiften på det mer traditionella sättet för att vi hade så många andra järn i elden och jag tränade det endast vid  de tillfällen grimman skulle på eller av. Resultat var minst sagt varierande trots god timing på eftergift i trycket och en god träningsplan och uppmuntran från min sida. Visst gick vi framåt men det gick sakta och giraffen kunde inte riktigt förstå syftet med varför hon skulle böja sin stolta nacke för att få det där lila åbäket över känselspröten. Det där kunde jag väl roa mig med bäst jag ville tyckte hon. Svarta giraffer är alldeles för intelligenta. Veckorna kom och gick. Tillslut gav jag upp och började använda min inlärda förstärkare istället. På två insläpp och två utsläpp hade jag fått min giraff att sänka huvudet till marknivå när den lila grimman skulle på och av.

 Det slog mig hur ofantligt effektivt operant inlärning kan vara. Jag använder mig ju fortfarande av tryck och eftergift för att guida i rätt riktning men väl där kan hon jobba självständigt med stöd av den inlärda förstärkaren. Nu har jag en giraff som lydigt stoppar mulen i grimman när man håller fram den och sänker huvudet när det är dags att ta av den. Hon testar dagligen att sänka huvudet lite till, dra ut på tiden i sänkt tillstånd mm och jag kan bara vänta och välja ut de beteenden jag vill förstärka.

 Det är inte lätt att äga svarta giraffer men med operant träning så har vardagen blivit avsevärt lättare.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Åhh vart har du köpt denna lila grimman??



Maila gärna svaret till mig på

[email protected]



Passade "giraffen" perfekt!! :)

2011-06-05 @ 16:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0