Ylse Jetske Z Juni 2008 – juni 2009

 Tiden går fort och nu har jag ägt min älskade Ylse i ett helt år. Vad har då hänt det här året?

Ylse kom till mig i mitten på juni 2008. Det var väldigt liten och rädd häst som jag hämtade i skåne. Hon hade en infektion i kroppen och någon sorts ohyra i pälsen. Pga av infektionen så var hon även väldigt mager. Hon och Tompelomp kom överens på en gång, men de fick gå delade i tre veckor pga av att de var lite för glada i varandra. När jag släppte ihop dom sen var det inga problem. Ylse visade sig ha en väldigt speciell personlighet som ställer krav på sin kompanjon. Hon tar inte skit ifrån någon. Något som jag ska lära mig av och vara ödmjuk inför.

här kommer ett åtgärdsprogram över vad vi gjort och jobbat med.

öka i vikt + sätta muskler.
genom att: •
  • Jag gav henne obegränsad tillgång på hö •
  • ge henne 2 kg hippo grow alfa per dag •
  • 1 tunnland stor, kuperad hage att röra sig i.

Hon ökade i vikt ganska omgående och satte muskler så det slog härliga til. Hon har säkert blivit dubbelt så bred. Längden på ryggen har ökat från 100 cm till 130 cm. Huvudet har gått från ponny - storlek till Cob - storlek. Det här året har hon växt på höjden oxå, ungefär 7 cm.

intressera sig för människor och bli nyfiken

genom att: •
  • obegränsat med mys, gos och gulligull •
  • började träna henne med hjälp av operant inlärning •
  • daglig hantering och kommunikation
När hon kom var hon distanserad och reagerade väldigt svagt på yttre påverkan. Det släppte under sommarmånaderna. Hon visade sig vara en väldigt social individ som älskar allt levande och är väldigt nyfiken på det mesta omkring sig. Med den operanta inlärningen har jag dessutom ett hjälpmedel som passar henne väldigt bra och hjälpte mig skapa bra rutiner och regler.

öka självförtroendet
genom att: •
  • börja träna henne med operant inlärning •
  • ge henne rutiner och fasta regler att förhålla sig till •
  •  träna med henne genom kroppspråket och lära henne kommunicera med människor •
  • Låta Tompelomp lära henne hyfs o fason och hur man kommunicerar med andra hästar
Hon behöver fortfarande få självförtroende nog att vara kvar själv i hagen när jag rider iväg. Hon har lärt sig kommunicera och verkar väldigt nöjd med de rutiner och regler vi har upprättat i vårt "kontrakt".

vardaglig hantering

vilket innefattar: •
  • bli ledd till och från hagen •
  • bli ledd på tur •
  • kunna stå på box •
  • kunna ha täcke på sig vid behov •
  • kunna bli borstad och tagen på överallt •
  • kunna lyfta benen •
  • bli verkad •
  • at kunna vara kvar medan jag rider den andra hästen •
  •  kunna ta en tillsägelse
genom att: •
  •  den vardagliga träning tränas med operant inlärning i små steg •
  • vi tränar dagligen korta stunder, gärna flera gånger per dag •
  • Vi började med att vara kvar i boxen medan jag rider den andra hästen och där har vi fått in en bra rutin som hon är trygg med.
 att lyfta benen och vara kvar i hagen när jag rider den andra hästen återstår fortfarande en del arbete med. Hon är inte heller helt trygg med att bli tagen på överallt i boxen. Hon kan numer ta en tillsägelse utan att ilsket flyga på dig.
 
Grundläggande markarbete
Genom att: •
  • All träning sker med operant inlärning •
  • Börja med långa tyglar •
  • Ut och gå i skogen •
  • Kunna parkera •
  • Kunna skickas ut från ledaren •
  • Börjat träna longering
 Vi har inte hunnit börja så mycket med markarbetet. Först nu under våren har det funkat att leda henne och gå ut på tur. Vi har precis börjat med longeringen eftersom det har varit en del jobb med att stärka förtroendet hos henne och kunna skicka iväg henne ifrån dig.


Det har varit ett händelserikt år för både mig och Ylse. Jag har haft mina problem med att ställa om till hennes sätt att kommunicera och hon har behövt lära sig att kommunicera på ett bättre sätt. Vi har haft våra missförstånd och fler lär komma längs vägen. Till detta måsta man lägga till att hon är en unghäst med alla dess attribut. Mycket tid har gått åt till att få vardagen att fungera på ett tillfredställande sätt. Nu har vi hittat vårt sätt att vara och visst kommer det fler mognadströsklar och trappsteg att bestiga men det är en del av utbildningen. Det är viktigt att lägga en bra grund att bygga på. Det har jag nu


Lite bilder på hur Ylse har utvecklats under året.


Ylse Juni 2008. Direkt hemkommen från skåne



Ylse augusti 2008




Ylse Oktober 2008


Ylse januari 2009



Ylse Mars 2009. Vid tömmarna Moa Molitor


Ylse april 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0