Fraggelsyndromet

Det blir kanske häst av henne ändå, ropade jag till Moa jag där jag stod i skogkanten och såg min Ylsepylse följa henne längs den snöiga skogsstigen. Eller en fraggel med periskophals, tänkte jag för mig själv. Eftersom min tumme är under rehabilitering så är jag strängeligen förbjuden att leda hästar, speciellt ystra bulldozerunghästar med fraggelsyndrom. Som tur är hälsar Moa på med jämna mellanrum och hjälper mig hålla igång träningen. Att parkera och ledas runt på gården har fungerat så bra att vi bestämde oss för att ta en liten tur på byn i det vackra vintervädret. Till en början var Ylsepylse alldeles uppslukad av världen som hon inte sett på ca två-tre månader och hon såg faktiskt ut som en arab med svansen i vädret och öronen spetsade. Har jag blivit lurad tänkte jag bestört där jag gick bredvid, men så åkte periskophalsen upp och det rådde inget tvivel om att det var en livs levande frieser framför mig. Efter några hundra meter och lite glad uppmuntran att hålla koll på Moa så lugnade hon sig och följde vackert och glatt. På vägen hem skulle vi igenom ett skogsparti. Där insåg hon att hemmet och Tompelomp var nära och det blev lite fart på benen igen. Efter några försök att övertyga oss om att vi skulle springa hem började hon tröttna på oss tråkiga vuxna som bara vill gå. Envist och som en liten svart bulldozer körde hon förbi oss om och om igen. Moa fick tålmodigt vända tillbaka och pocka på uppmärksamhet och be henne skritta. Allteftersom det framgick för Ylsepylse att hon inte kom någonstans med bulldozerfasonerna förvandlades hon från en bulldozerfrieser till en ilsken fraggel. Fraggelsyndromet visar sig när friesern ifråga inte får göra som den vill. Läppar fladdrar, ben yr, tänder gnisslar och huvuden snurrar på ett exorcistiskt vis. Ibland skiftar hon i grönt också. Efter det som inte kan vara annat än tålmodigt, konsekvent arbete så kom de ut ur skogen, Moa först och fraggeln efter. Det var då jag insåg att det kanske kan bli en häst av henne ändå. En häst eller en fraggel.
Ylse i galopp januari 2009

Kommentarer
Postat av: Laila

Vilken underbar bild :-)

2009-02-24 @ 22:29:20
URL: http://lailaloppan.blogg.se/
Postat av: vanimelde

tack tack! Ja jag kastade upp kameran i rena förskräckelsen.

2009-02-26 @ 16:12:09
URL: http://www.gryning.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0