vintern kom

vintern kom med mörker och kyla. Som i ett trollslag försvanna all ork och tid att träna hästrna. Till råga på allt hade jag den dåliga bedömningen att rida en unghäst överfull med energi så jag fick mig en resa. Första avåkningen på lillhästen. Är ändå väldigt stolt över min balans, jag satt kvar riktigt länge i överjordiska kataultsprång som bara kan skapas av frieserhästar. Men så åkte sadeln på sned och då flög jag åt sidan istället. Landade så illa att jag har varit mer eller mindre invalid sedan dess.

Idag har jag dock äntligen kommit ut en sväng på långa tyglar. Lillhästen blev såklart jättelycklig! vi har börjat jobba med halt - rygga - trava. Hon får ett väldigt fint schwung framåt i den övningen. Öppnan börjar sitta rätt bra oxå, ska nog börja göra den i trav snart. Jag har mer eller mindre bestämt mig för att inte rida på ett tag utan nu under vintern jobba mer med långa tyglar, miljöträning och markarbete. Hon är bara 3 år och det glömmer man lätt bort för hon är ju så duktig!

jag ahr även lagt sidepullen åt sidan. Har en stund kännt att den inte fungerar så bra, den ligger inte an mot nosryggen. så nu tränar vi i lädergrimman igen, vilket gjorde stor skillnad direkt! Till våren ska jag börja med bettet.

Gammelhästen har fått stå tillbaka lite, men vi leker lite med den spanska skritten iaf och tanken är väl att jag ska sätta igång honom igen under jullovet. Han behöver oxå få lite mattetid, han blir mycket lugnare då.

Ylse i galopp januari 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0