Ny sadel

ja så kan det gå :) I väntan på bebben, som verkligen tar sin tid på sig, satt jag och slösurfade på sadlar och var naturligtvis inne på min favvosadel för tillfället Free and Easy, en bladsadel från Storbritannien. Jag tycker att konceptet verkar bra och hållbart men det är ju inte lätt att veta innan man aktiskt köpt en sadel. Knixet har varit att de kostar ca 20 000 kr, inget man bara slänger ur sig och sadlarna är inte jättekända i Sverige. Iaf, satt där och slösurfade på annonser och Hästnet och fick för mig att söka på F&E. Till min stora förvåning kommer ne annons upp! En äldre sadel från 2003, dock välvårdad och fin. Endast 5000 kr!  Ringde direkt och försökte få fram vilken sorts bom det var i sadeln, då dessa sadlar kommer i fem olika bomvidder som i sin tur kan ändras ca 10 grader + och -. Säljaren, visse inte men de mätte och jämförde sadlar lite och kom fram till att den var ju helt klart bred iaf.

så jag tyckte inte det var så mycket att fundera på, de skickade den via postförskott och var mycket professionella på www.back2use.se Om inte annat är det en billigare sadel att prova på om man gillar konceptet och det funkar innan man köper en ny dyr.

Två dagar senare damp den ner här hemma, både jag och Fredrik kastade oss över den. Otroligt välskött i lädret, dock hade nog föregånde ägaren inte så mycket kunskap om uppbyggnaden då de satt skruvarna fel så de gått igenom och skavt på bladen. Inget allvarligt dock och Fredrik, som den ingenjör han är hade ju inga poblem att fixa med sadeln. Som en Ikea-möbel lixom :)  NU har vi breddat den så mycket det går och det räcker nog till Ylse. Ska bli spännande att prova den om några veckor.

utvärdering kommer!



såhär ser den ut invändigt


mer om sadeln
www.fnesaddles.com.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0