först motion sen träning

Kom häromdagen å tänka på en sak som vi hästmänniskor kanske ganska ofta tappar i vår iver att träna häst. Konsten att göra allt i rätt ordning och då menar jag inte först skritt sen trav osv. utan lite mer övergripande. Jag har inte mycket till övers för hundtränaren Cesar Milan men en sak säger han som är av största vikt. Först motion, sen träning. Innan vi kan träna våra djur måste vi tillgodose djurens grundläggande behov. Hästen behöver mat och motion innan den kan träna koncentrerat för oss. Det blir väldigt tydligt när vi har djur som är höga i sin energi och kräver rörelse ex unghästar men är lika viktigt för de med lägre energi. Ger vi dom inte denna rörelse så tenderar träningen att bli rörig och frustrerande för både djur och människa.  Och visst kan vi kombinera träningen med motion men det är viktigt att ha i åtanke att inte ha för höga krav om hästen behöver motioneras lite först, då finns det andra saker att träna på. Samma sak gäller mat, alltför många hästar har passerat min blick där problemet i träningen/hanteringen kunde lösas genom att ändra matrutinerna. Det kan handla om att ge oftare, mer, andra tider, annan mat osv. väldigt ofta handlar det om att ge hästen mer grovfoder och låta den äta i god tid innan träningen.

Jag gjorde misstaget att träna innan motion med min unghäst häromdagen och passet resulterande mest i massa dragande och massa frustration hos mig för att hon inte lyssnade. På slutet av passet fungerade allt bra och det berodde mycket på att hon fått utlopp för sin energi och nu var redo att jobba. Kan tillägga att matte var lite mer sliten  ;) Hade jag longerat henne en stund innan passet hade jag sluppit detta och haft en koncentererad häst från början.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0