Perry wood clinic 10 – 13 juni 2010

torsdag

Ägnade hela torsdagen åt att vara supernervös och stressad över första resan med fraggelhästen.  Träningen har gått bra men hade vi verkligen tränat tillräckligt för det här?  Hur skulle hon sköta sig på kursen? Packade lite, hann inte lastträna alls som jag hade hoppats. Dock red jag lite i paddocken helt själv. Sov ingenting på natten.

fredag

vaknade nervös och fortsatte vara nervös under hela skolexamen.barnen sjöng ack så vackert men jag hade bara tankarna på den kommande resan. Varvade ner när jag kom hem genom att sätta mig i ett hörn och meditera. Packade och sen lastade vi fraggelhästen och åkte, så casual vi bara kunde. Hon stod och skrapade med foten i golvet så det dånade. Hjärtat sjönk som en sten.  Efter några minuter bestämde jag mig för att det var ett uppmärksamhetsbeteende och att hon skulle sluta. Efter 2 mil slutade hon och jag kunde slappna av igen. Stod som ett ljus gjorde hon. Vi anlände till skogsberg efter ca en timme.  Hon var orolig när vi öppnade men avlastningen gick väldigt bra. Pylsan blev alldeles till sig när hon insåg att det fanns massa andra hästar omkring henne och fokuset var verkligen inte på mig. Hundarna kom fram och hälsade och jag traskade runt lite med henne innan jag släppte henne i hagen. Hon hade fått hagen bredvid ridbanan.  Hon svävade runt större delen av fredagen, fick nya vänner och kollade av omgivningen. Motionerade sig själv lite då och då.  Höll sig i hagen, hon fick en god vän i grannen Bob, men när han skulle ut och ridas så blev hon lite stressad. Dock dög det med att matte kom och höll henne sällskap en stund sen gick det bra tills han kom tillbaka. På kvällen tog jag ut henne på ridbanan och vi kollade läget och jobbade lite på långa tyglar. Hon lugnade sig en aningen men var fortfarande spänd.

OVÄDER!

Lördag

Efter nattens oväder var jag säker på att hon sprungit till skogs. Dock stod hon kvar och mumsade på nattens hö och verkade väldigt nöjd. Hon var fortfarande spänd men glad och nyfiken. Sprang lite även under lördagen.  På eftermiddagen efter lunch var det vår tur.  Jag var lovligt nervös men Pylsan lugnade mig.

Vi började med fokusövning. Där jag fick gå hit och dit över ridbanan och hon skulle följa efter, tittade hon åt vänster gick jag åt höger. Funkade väldigt bra. Hon lugnade sig snabbt och började fokusera på mig. Efter det diskuterade jag och Perry vad som är bra att kunna innan man rider. Vi var överens om att vi måste ha en paln för at sänka huvudet och få en bra låg form.  Vi började med att vi tränade på sänka huvudet, vilket vi tränat på och briljerade i. Vi fick också en ny övning där jag ska stå bredvid och hela tiden korrigera huvudet så det är framåt. Väldigt bra övning för fokus och det fick henne att trappa ner lite till.  Efter det longerade vi lite grand, fick lite tips. Bl.a. behöver hon röra sig framåt mycket mer och med mer fart. Hon svävar fram och det är inte bra. Jag lärde mig hur jag ska hantera spöet. Lågt i drivningen och sen lägga spöet  på rumpan för stopp. Det lärde Pylsan sig väldigt snabbt. Avslutningsvis blev det lite miljöträning med folk som klappar händer. Trötta och nöjda gick vi tillbaka till hagen. Ylse var mycket mer avslappnad och hade släppt ner alla muskler. Jag somnade nästan av avslappning och lycka.

Söndag

Jag blev glad när jag insåg att hon sovit under natten. Hon ägnade faktiskt större delen av söndagen åt att sova. Hon till och med drömde så det spratt i benen på henne.  J Allt var som vanligt med andra ord. Vår lektion var näst sist på dagen vilket var väldigt skönt. Jag hade efter lite konsultation med Ola bestämt mig för att inte lasträna innan vi skulle hem. Både fredag och lördag var hon ju så spänd att det kändes som att det skulle själpa mer än hjälpa. Dagens lektion började med en väldigt lugn och fokuserad häst och matte. Vi repeterade gårdagen. Efter det var det dags för longerning igen.  Denna gång med inspänning på insidan. Dock var mina tyglar för långa men fick iaf iden över jobbet och hon sänkte sig redan med de långa tyglarna. Gårdagens longerning hade också satt sig och det gick jättebra! Efter det tränade vi på sidförande hjälper och gjorde skänkelvikning för hand. Wohoo!  Det ska vi träna mer på. En viktig del innan man rider tydligen. Som avslutning hoppade jag upp och red i fem minuter vilket gick alldeles strålande om än sakta. Hon börjar hitta lite form redan i ridningen. Runda former ska man rida enligt Perry vilket jag har gjort. Jag tror både jag och Pylsan var lika nöjda efter passet.  Mamma kom precis när jag var klar så jag packade och sen hämtade jag hästen och trots skällande hundar, lastvrånga hästar och diverse annat så gick hon direkt in i tranporten. Dock  var mamma och Ola lite snabba med bommen och gjorde henne lite orolig. Men de kunde ju inte veta att det inte var bråttom, utan de ville ju bara hjälpa till. Tack för det!  Väl inne så lugnade hon sig och inte ett skrap när vi åkte hem. Väl hemma gnäggade Tompa till svar och det lugnade henne, hon stod snällt kvar i tranporten även när vi tagit ner lämmen och tagit bort bommen. Goa gumman! Tompa var ju naturligtvis tvungen att valla runt henne i 20 min eller så men det brydde hon sig inte om. Glad traskade hon ner till betet och sen var det inget mer med det J

 

Toppen kurs! Och nu ska det tränas och mysas med världen bästa häst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0